Tuesday, August 26, 2014

rezeki.

Salam Alaik.

Alhamdulillah.
Rasa tenang bila seseorang buat kita untuk tidak berprasangka buruk dan terus positif. Alhamdulillah.
Saya tahu, hanya Allah lah mampu memberi rasa itu dan saya yakin, dengan izinNya,melalui seseorang itu Allah beri saya ketenangan.

Saya sedikit kagum dengan A, walaupun berlainan pegangan dan bangsa, A sangat posotif. Seorang yang tidak mementingkan diri dan amat berhati hati dalam setiap percakapannya. Saya baru mengenali A, dan sangat senang bila setiap kali saya bertanya soalan atau pun memberitahu sesuatu dia sangat positif, Sangat. 

Hari ini, dua perkara menjentik hati saya, dua duanya berkaitan kerja. Yang bertajuk besarnya adalah rezeki.
Pernah dulu saya sangat kecewa bila saya cuma dapat separuh dari yang saya usahakan. Waktu itu saya benar benar hilang pedoman (malu dengan diri sendiri). Saya menyalahkan orang itu, orang ini dan sememangnya dalam keadaan itu mudah untuk syaitan masuk dan menghasut. Astagfirullah. Menyesal dan malu bila saya sedar. Malu sangat pada Allah. 
Dan pada masa yang sama, saya berharap moga ada yang lebih baik. 


"Boleh jadi kamu membenci sesuatu yang padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui" 
Surah Al-Baqarah; Ayat 216

Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui. 
Benar,ayat ini membuat saya malu. Menyesal. Mudah benar diri ini jauh dari Allah.
Dalam tak sedar, saya mula pasrah dan redha dan pada masa yang sama saya mula menghantar permohonan ke satu tempat yang sedikit pun saya tidak meletakkan harapan.

Dan, itulah yang saya dapat! Pantas dan cepat. Alhamdulillah, rezeki saya sangat hampir, Tuhan hanya menguji tapi macam macam perasaan yang timbul walhal tak patut pun untuk saya rasa begitu.

Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.
Alhamdulillah. Syukur. Setiap kali saya menghadapi sesuatu, saya akan ingat ini.
Diri ini belum benar benar mujahadah :( masih jauh. tapi doakan saya ya?

Rezeki kita Allah dah tetapkan sejak kita di Luh Mahfuz lagi. Tiada apa yang perlu dirisaukan, percaya dan usaha. Itu yang saya selalu pesan pada diri.

Boleh jadi rezeki nikah, rezeki kerja, rezeki sahabat yang baik (A juga rezeki saya) rezeki mengikuti usrah, rezeki bos baik. nah itu semua rezeki. Kecewa juga rezeki, bilamana waktu itu kita kembali pada Dia. Allahuakbar.

Segala puji hanya layak untuk Allah subhanallahu Ta'ala.

Jangan sedih sedih ya, rezeki senyuman menunggu awak. :)
Doakan saya ya?
Maaf jika punya salah dan silap. 

Jazakumullahu Khairan Khatira.



No comments: